Tuesday 18 November 2014

van Amsterdam tot Casablanca

Hoi allemaal!

Hier is het echt heel erg leuk, al in Amsterdam begon de pret tijdens het voorbereiden, leren hoe je zeilen inpakt, beginnen met de keukendienst en de verschrikkelijke taak van het storen. We moesten een paar duizend kilo eten aan boord brengen en op een goede plek zetten. Nou is het niet heel erg om te doen maar het was die dag niet heel erg lekker weer, stromende regen en hagel!

Toen kwam dan de dag van het afscheid in IJmuiden, staat er ineens een groep mensen op je te wachten! Echt super leuk, ze hadden zelfs een soort voedselpakket bij, pudding, snoep, pepernoten en een chocoladeletter! Toen we weg waren gevaren hebben we eerst nog een nachtje in de jachthaven gelegen, zelfs daar kon je al golfslag voelen!

De volgende dag vond ik iets minder, misselijkheid en een keertje kotsen. Gelukkig was het na dat kotsen wel gelijk over! De wachten waren inmiddels begonnen en we konden flink aan de bak met leren over sturen en waar welk valletje zit voor welk zeil. De wacht is echt leuk om te doen, ik heb een hele relaxte tijd (6-9) en de mensen zijn ontzettend aardig! Het moeilijkste tijdens de wacht vind ik dat ik niet te veel moet stressen als ik even niet op koers zit, maar dat gaat nu gelukkig goed.

Het heftigste wat ik heb meegemaakt aan boord is denk ik toen de giek van het grootzeil brak, het was tijdens onze wacht en ineens zaten we midden in een bui, na twee klapgijpen is de giek waarschijnlijk tegen een stag aan geslagen en is toen gebroken. We hebben het zeil laten zakken en gespalkt aan de gaffel, wat gelukkig best snel ging. Een paar dagen later zijn we een haventje in Spanje ingevaren en hebben we daar een metalen pijp om de giek gedaan waarna we nog een paar dagen moesten wachten tot we weer verder konden omdat er storm was op de Golf van Biskaje.

Kortom, het was helemaal super de eerste paar weken! Ik zal proberen om iets vaker te bloggen ook al zal het dan waarschijnlijk iets korter zijn.

Liefs, Marijn.

No comments:

Post a Comment